Utbildning – FN:s konvention om barnets rättigheter

Inbjudan till utbildning med syfte att stärka genomförandet av barnets rättigheter i Skåne.

Målgrupp för utbildningen är strategiska nyckelpersoner i kommuner, Region Skåne och idéburen sektorn. Personer som får mandat och möjlighet att, efter genomgången utbildning, arbeta med genomförande av konventionen i den egna kommunen, regionen eller organisationen.
I första hand avsätts 15 platser för kommunerna, 15 platser för Region Skåne och 15 platser för regionala representanter inom idéburen sektor

Inbjudan kan ni se här.

Barn och unga deltar allt mindre i föreningslivet

Fokus 14 är en analys av ungas fritid och organisering som Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor har gjort på uppdrag av regeringen. Rapporten visar på tydliga skillnader i hur mycket olika ungdomsgrupper är aktiva på sin fritid.

– Fortfarande är det många ungdomar som är aktiva om vi jämför i ett internationellt perspektiv, men det är ett faktum att allt färre ungdomar är föreningsaktiva. Det är också en tydlig trend att andelen medlemmar i föreningslivet minskar med ålder. Det sjunker från 66 procent i mellanstadiet till 42 procent i gymnasiet. Forskarna i vår rapport kallar det för en ”barnifiering” av föreningslivet säger Oscar Svensson, utredare på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor.

Rapporten visar också att 40 procent av de unga som är 13–19 år inte medlemmar i någon förening.

Läs hela artikeln på hemsidan för  Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor.